
Beethovens Pianoconcert nr. 4 met Alexandre Kantorow
Beethovens Vierde pianoconcert barst van de dramatiek. De Franse pianovirtuoos Alexandre Kantorow weet dat als geen ander naar voren te brengen. Richard Strauss’ Metamorphosen, gecomponeerd na het bombardement van Dresden, is zijn meest persoonlijke, uiterst aangrijpende muziek.
Programma
- Mozart: Maurerische Trauermusik in c, KV 477
- Beethoven: Pianoconcert nr. 4 in G, op. 58
- Allegri: Miserere mei (arr. M. Knigge)
- R. Strauss: Metamorphosen
Musici
- Nederlands Kamerorkest
- Gordan Nikolić: viool
- Gordan Nikolić: leiding
- Alexandre Kantorow: piano
Beethovens Vierde in een programma over vraag en antwoord
‘Mijn volgende opera zal voor harpjes georkestreerd worden’, zij Richard Strauss na de première van zijn vijftiende opera Capriccio; hij ging met pensioen. Maar hij kwam erop terug na het bombardement op Dresden in ‘45 en schreef Metamorphosen voor 23 strijkers met elk een eigen partij, als een ‘In Memoriam’ voor de Duitse muziek uit vervlogen tijden. Strauss nam de treurmars uit Beethovens Derde symfonie als uitgangspunt voor zijn aangrijpende, zeer persoonlijke muziek.
Mozart en Allegri
Mozart schreef zijn Maurerische Trauermusik voor de begrafenis van twee medevrijmetselaars. De muziek is treurig, maar ook hoopvol. Het Miserere mei van Allegri is een religieus koorwerk waarin – net als in de Metamorphosen – contrasterende stemmen met elkaar in gesprek gaan (contrapuntmuziek). In dit geval zijn dat blazers, in een arrangement van Max Knigge. Kortom, het concert wordt een theatrale ervaring: van het contrapuntische vraag en antwoord van de blazers die bij Allegri in een cirkel om het publiek heen staan, tot Orpheus’ wanhopige vraag aan Euridice bij Beethoven.
Tickets
- Entree 0-25 - € 17,00
- Entree 26-30 - € 20,50
- Entree 31-35 - € 30,75
- Standaard - € 56,00